Thursday, November 25, 2010

~~Ungkit Mengungkit

assalamualaikum buat teman2 seperjuangan... ^^
cuaca petang yang ditemani hujan hari ini membuatkan sha malas untuk menelaah buku walaupun exam semakin hampir... haha..tapi rasenya xpe kot sebab dah seharian sha bertapa di perpustakaan membelek ape yang patut...=) lagipun orang tua2 ckp x elok study petang2 macam ni.. jadi kesempatan ni dgunakan untuk sha bercerita sedikit masalah remaja sekarang...mungkin termasuk diri sha jugak...^^lebih selesa berbahasa melayu untuk post kali ni...=p
petualang yang mungkin dhadapi oleh kebanyakan remaja masa kini yang putus cinta setelah sekian lama menjalinkan hubungan atau mungkin juga buat kalangan yang telah berkahwin...khususnya perempuan macam sha kot....mengenai kisah ungkit mengungkit...antaranya dapat sha terangkan melalui dialog2 ni...
(1) "dulu saye nak botakkn kepala awak x kasi...sebab sayangkan awak saye x botakkn kepale saye nie...tp skang kite da putus...membazir masa saye je..."
(2)"dulu awak x kasi saye bela janggut...jd saye potong..skang ni da putus..kn da rugi saye nak ikut sunnah Rasulullah?"
(3)"dulu awak yang tentukan warna baju saye...nak pakai warna ape hari ni, esok...baju jenis ape patut saye pakai...skang nie...."
hmmmm... masa couple dulu kenapa x nk ungkit ye? kenape sekarang baru nk ckp semuanye ye?patut x?
so pengajaran buat wanita2 mujahidah yang dirahmati Allah...jangan sesekali kita menentukan hidup pasangan kita atau lebih elok suami ^^ sebab x mahu perkara2 macam ni terjadi...mengungkit perihal pasangan x kira la lelaki atau wanita... bukan maksud sha kat sini lelaki itu buruk sifatnye...x terkecuali wanita juga...harus jangan mengungkit perihal pasangannya... lebih elok kan kalau membiarkan saja suami atau isteri itu buat apa yang mereka suka...asalkan tidak mengaibkan sesiapa pun dan tidak melanggar laranganNya...=)
x de ape lg yg sha nk ckpkn...mungkin sebab tu salah satu sebab islam melarang kita bercouple...selain mengelakkan maksiat, ia juga untuk mengelak dosa kepada pasangan akibat mengungkit dan memburukkan pasangan...jadi buat teman2 dan juga diri sha sendiri...kan lebih manis kalau kita bercinta selepas bernikah?
sha tinggalkan pertanyaan ni sebagai renungan..maassalamah^^

p/s: dialog2 diatas x ada kaitan dengan mereka yang masih hidup atau pun yg telah meninggal dunia...hehehe =p


 

No comments:

Post a Comment